Dass gutes Grafikdesign tatsächlich lebenswichtig sein kann, erklären Designer im Buch »Can Graphic Design Save Your Life?«.
Ein kleines Büchlein stellt eine große Frage – und lässt Designer antworten, die Healthcare-Projekte realisiert haben. Für ein Ja finden sich in »Can Graphic Design Save your Life?« viele Gründe.
So bewahrt gutes Verpackungsdesign von Medikamenten Patienten ebenso vor Verwechslungen wie Krankenhauspersonal, das schnell mal eine Injektion geben muss. Auch medizinisches Wissen zugänglich zu machen, ist hilfreich. Mark Campbell, Entwickler der preisgekrönten App Pocket Anatomy, weist darauf hin, dass tonnenweise teure Medikamente jährlich im Müll landen: Die Patienten nehmen sie nicht ein, weil sie die Diagnose nicht verstehen. Die oben gezeigte Organspende-Kampagne der Agentur The Union führte in Großbritannien zu einem 243prozentigem Anstieg der Registrierung für Organspenden. Von der Aufklärung über AIDS oder Ebola in Ländern mit vielen Analphabeten ganz zu schweigen.
Kurz, Gesundheitsexperten, Ärzte und Designer sollten viel öfter zusammenarbeiten. Auch bei der deprimierenden Umgebung in Krankenhäusern gibt es noch viel zu tun … Hier einige Statements aus dem Buch, das in London bei GraphicDesign& erschienen ist.
Michael C Place, http://studio.build Can graphic design save your life? Look Right. Look Left. Fasten Seatbelt. Brace For Impact. Please do not remove this safety card from the aircraft… Our daily life is a minefield of potential catastrophes, both big and small. Most of these interactions with design are on an almost subconscious level, but the impact on our lives is massive. So, the question could be ‘Has graphic design saved your life?’ Absolutely.
Katie Scott, https://katie-scott.com Can graphic design save your life? When graphic design is at its best, you don’t even notice that complicated information has been presented to you easily and clearly. When hospital wayfinding works seamlessly, or a print campaign for cancer research is unquestionably persuasive, then the design is certainly doing its part in saving someone’s life.
Kshitij Joshi, UNICEF – The Communication Initiative Network Can graphic design save your life? Absolutely! From our experience, we know that it has a significant role to play in communities and societies challenged with poor levels of literacy, or that are multilingual or multicultural. In these scenarios, graphics are directly linked to e ective communication, including saving lives.
Studio Dumbar, https://studiodumbar.com Can graphic design save your life? No. Doctors save lives. That is the first thought that would cross one’s mind unless you are graphic designer. And it’s probably the thought of the majority of the world, because most people have no idea what graphic design is. Nevertheless, graphic design, whether it’s understood as a profession or not, plays a significant part in saving lives – yet it is inconspicuous in its role. Graphic design is there to aid and improve communication, whether good or bad. And it’s in the hands of a graphic designer whether to pour their talent into improving communication for an extremist political party or for an Alzheimer’s foundation to raise money to find a cure.
Sarah Schrauwen, Lucienne Roberts, Rebecca Wright (Eds.): Can Graphic Design Save Your Life? London (graphicdesign&) 2017, 240 Seiten. 17,50 Pfund. 978-0-9572381-4-5